söndag 1 juni 2008

Svenska författarinnor

Jag läser många böcker. Måste alltid ha en bok på gång och kan omöjligt somna på kvällen om jag inte får läsa åtminstone ett par sidor i en bok först.

Jag har två favorit kategorier: Deckare (svenska och engelska) och Svenska författarinnor - oftast men inte alltid yngre.

Just nu läser jag Cilla Naumanns bok "Vad ser du nu". Hon är en favorit pga hennes vackra språk. Den första - och hittills allra bästa - jag läste var "Vågorna Alma, vågorna".

En annan kvinnlig favorit är Marie Hermanson. Jag såg just att hon kommit ut med en bok i pocket "Svampkungens son" som jag helt missat tidigare. Kanske för att hennes senaste böcker inte riktigt levt upp till mina för väntningar, kanske för att jag bor i Italien och inte har samma koll som innan :)

Har just beställt några böcker. Irriterar mig bara på att det tar en månad innan jag kommer till Sverige och kan läsa dem... Det blir följande fyra titlar - alla i pocket (3 kvinnor och 1 deckare denna gången) :
  • Svampkungens son - Marie Hermanson
  • Bitterfittan - Maria Sveland
  • Mig äger ingen - Åsa Linderborg
  • Himmelsöga - Arne Dahl
Nu går jag och lägger mig och läser. God natt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)