onsdag 9 februari 2011

Oscar Waos korta förunderliga liv

Denna bok fick kanske lida lite av att bli läst direkt efter årets största läsupplevelse. Efter att ha suttit klistrad vid My Sister my Love så kan jag inte hitta riktigt samma engagemang för Junot Díaz bok Oscar Waos korta förunderliga liv.

Till skillnad från My sister my Love där fotnoterna var en intressant och meningsfull fördjupning och vidareutveckling av berättelsen så tröttnar jag här ganska snabbt på dem. Jag tycker att jag som läsare undervärderas lite och anses behöva "undervisas" om förhållandena i Dominikanska Republiken. Det andra ganska irriterande inslaget är att den vimlar av spanska uttryck och meningar och det endast i undantagsfall framgår av sammanhanget vad de betyder. Jag kan inte ett ord spanska, men kan lista ut en liten del från italienskan, men kan ändå inte undgå att undra vad det är jag missar. Bara för att ta ett slumpvis utvalt citat: "La Inca [namn] tvingade henne att lägga ojas de mamón i skorna så att han inte skulle ställa för många frågor." Que?

Bokens huvudperson Oscar Waos är dominikan men född och boende i New Jersey. Stora delar av boken utspelar sig dock i Dominikanska Republiken innan Oscar Wamos ens är född och boken bildar därmed en släktkrönika över en släkt som är starkt präglad av våldsamheter som orsakat både död och splittring genom generationer. Det råder delade meningar om det är slumpen, ren otur eller helt enkelt fukú - den fruktade förbannelsen! Trots sina tragiska inslag är boken komiskt skriven och i ett rappt tempo som ger den ett bra driv.

6 hyllvärmare kvar att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)