söndag 1 maj 2011

Lidande

Jag har precis tittat på The Passion of the Christ som är inspelad i Matera. Eller försökt titta iaf. De första 30 minuterna gick bra, men sedan var det omöjligt att hålla ögonen på TV-rutan i några längre perioder. De scener där Jesus torteras och tvingas bära korset till Golgata är något av det grymmaste jag sett (försökt att se). I de glimtar jag ändå såg så är det väldigt tydligt att både landskapsscener och de husscener med vanligt folk är tagna i Matera. De officiella byggnaderna och platserna är jag däremot osäker på om de kan vara därifrån (läser på wikipedia att de är inspelade i Rom, i Cinecittà - alltså i en filmstad). På wikipedia citeras även en filmkritiker som lär ha sagt att det är: the most violent film I have ever seen. Inget filmtips för svagmagade alltså!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)