onsdag 30 november 2011

Barfota änglar

Två trasiga unga kvinnor flyr till Japan för att... ja för vad då? Jag blir aldrig riktigt engagerad i Barfota änglar av Linnea Willèn. Boken är fragmentariskt skriven och hoppar från bilder från Linneas uppväxt via tiden efter asienresan för att landa med huvudfokus på flykten till Asien.

Det är lätt att förstå att två tjejer som har blivit utnyttjade hittar och tyr sig till varandra. För att komma bort från sin bakgrund flyr de till Asien tillsammans. Fast egentligen flyr det bara till ett än mer destruktivt levene, skillnaden är att de inte längre kan skylla på någon annan än sig själva och på något vis har jag svårt att tycka synd om dem. Det saknas länkar mellan de olika tidsperioderna. Varför bor till exempel Linnea hos pappan efter asienresan? Mycket sägs men lite förklaras.

Jag hade hellre läst en bok med utgångspunkt i Linneas grymma uppväxt med en pappa som utnyttjar henne sexuellt från en väldigt ung ålder med fokus på kampen därifrån. Just nu vill jag mest säga till Linne och Emma att det är dags att ta tag i sitt liv!

Jag vet egentligen inte vem som är bokens målgrupp, men jag kan tänka mig att det främst är ungdomar som skulle uppskatta den - en bok att både förfäras över men i hemlighet även lockas av för den tonåring som desperat önskar att bryta sig loss och slippa ta ansvar för sitt liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)